czwartek, 13 września 2012

Zbadaj Cycki ;)

Deszcz, deszcz, deszcz ... no to ... post :) Jak zwykle z życia wzięty ;) Kochani, mimo, że podobno październik jest oficjalnym miesiącem walki z rakiem piersi, różowych kampanii itd., ja już prawie na półmetku września chciałabym wspomnieć co nie co na ten temat. Czy mi się wydaje, czy w prasie i necie jest mnóstwo artykułów na ten temat, a my je generalnie zlewamy? Jeżeli widzimy program w telewizji o tej tematyce, przełączamy na inny kanał, no chyba, że ktoś z naszej rodziny zachoruje, wtedy zaczynami się interesować, szkoda, że dopiero wtedy. Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem u kobiet w krajach rozwiniętych, ale jednocześnie najlepiej poznanym. Uważa się, że na nowotwór ten zachoruje jedna na osiem-dziesięć kobiet. Życie w wielkim mieście nam nie służy, szkodzi nam zanieczyszczone powietrze, żywność i wiele innych odkrytych lub nieodkrytych czynników. Nowotwór piersi jest jednak dobrze poznany przez lekarzy tzn. że umieralność na raka piersi zdecydowanie spada. Wcześnie wykryty rak jest całkowicie uleczalny! Media i programy edukacyjne propagują samobadanie piersi, wiece co ? Nie chce mi się, może zrobi to za mnie jakiś facet ? ;) hehehe 


Dziewczyny robi się to tak .. możemy spróbować ? ;)



Trzeba dodać, że takie badanie najlepiej przeprowadzać między 5 a 10 dniem cyklu. Im lepiej znamy własne piersi, tym większe prawdopodobieństwo, że zauważymy w nich jakieœś zmiany. Aż 55% przypadków guzów występuje w górnym zewnętrznym kwadracie piersi, warto więc poświęcić temu miejscu szczególną uwagę. Badanie wystarczy przeprowadzić raz w miesiącu. Samobadanie jednak nie wystarczy. Wiecie kiedy kobieta powinna zrobić pierwsze USG piersi? W wieku 20 lat ! Kumpela mnie oœświeciła, no i w końcu poszłam :) Kilka lat za późno, ale lepiej późno niż wcale :P Która z Was nie była, marsz zapisać się ! Weszłam do gabinetu, gdzie zgaszone było światło, paliła się tylko lampka, intymnie, ochłonęłam, bo biegłam zdyszana z pracy, żeby zdążyć na umówioną godzinę. Rozbierać się ! Ufff już, już, tylko wejdę do łazienki odrobinę się odśœwieżyć. Wychodzę z moimi bąblami na wierzchu i kładę się na kozetce :) Badanie przeprowadza kobitka, więc staram się wyluzować, przecież ona ma to samo co ja, wie co czuję ;) Zadaje pytania, czy w mojej rodzinie, ktoś miał raka piersi, to ma wielkie znaczenie, dlatego, że często jest to dziedziczne, od 10% do 30% kobiet, w których rodzinie był ten nowotwór również choruje. U mnie takich przypadków nie było. Pani nakłada mi taki zimny żel na piersi, i jeździ, masuje takim specjalnym przyrządem do badań USG heiheie jest to dziwne, chłód i łaskotanie, na początku chce mi się śmiać, ale się powstrzymuję. Długo i dokładnie bada każdy zakątek piersi i paszek. Następnie badanie skończone. Ogólnie wszystko w porządku, ale lewy węzeł chłonny wygląda dziwnie, może to być spowodowane depilacją, dezodorantem lub momentem cyklu, więc aby dmuchać na zimne mam powtórzyć badanie za 3 miesiące. Nie trzeba się przejmować, doszukiwać się choroby tam gdzie jej nie ma, ale dziewczyny trzeba, trzeba sprawdzić co tam sobie pływa, pamiętajcie, że żadna z takich zmian nie boli, a może być bardzo niebezpieczna. Do 50 roku życia wykonujemy badanie USG piersi przynajmniej raz w roku, później mammografia. Młoda pierśœ nie nadaje się do badania mammograficznego ze względu na strukturę gruczołową. To nie jest tak, że jak pójdziemy na takie badanie to na pewno coś nam wykryją, bardziej pewne jest to, że jeœli nie pójdziemy, może nas ominąć bardzo ważna informacja o naszym zdrowiu i życiu, lepiej, żeby nie było za późno ! Muszę dodać oczywiście dla wszystkim palących, tak palenie zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwór piersi jak i na wszystkie inne nowotwory, pomyślcie o tym ... Fajne znalezione w necie : 


A ponieważ są osłodą każdego życia ...... dbajmy o nie ! :)))




Czy jest nowotwór groźniejszy dla kobiet? Tak to rak narządu rodnego, ma niższą uleczalność, dlatego pytanie brzmi: Kiedy ostatni raz robiłyście cytologię? ;)))

P.S.: Inspiracją do tego posta: przyjaciółka, badanie oraz wywiad z październikowego Elle z doktorem Cezarym Szczylikiem, z którego zaczerpnęłam liczne informacje. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz